reis Hanneke en Piet 2017 deel II

VAN CHENNAI TOT EN MET KARAIKUDI

Bij een temperatuur van 25 graden, liep verder op tot 32, vertrokken we, met de door fr. Jesudoss ingehuurde chauffeur Balu, in zijn auto naar Chennai. We moesten 340 km afleggen via de autoweg naar Chennai. Het betrof een weg met twee keer drie banen. Je zou denken dat doen we even. Helaas gaat dat in India wat anders. Men moet links rijden. Echter, zoals op veel wegen in India, rijden de vele vrachtwagens alleen maar over de rechterbaan of de middenbaan ( dan is schakelen etc. niet nodig ). Gevolg….. het schiet niet op.

Chennai

Onze eerste bestemming was fr. Jesudoss zus Rani en echtgenoot Loudurai. Na een heerlijk diner hebben we bij hun overnacht. De volgende dag stond een bezoek aan broer Xaverius met vrouw en twee gehuwde dochters en de oudste broer Antony Samy met vrouw en gehuwde dochter op het programma. In Chennai maar ook in Madurai en Cochin moesten hoezen voor kussentjes, tasjes, doeken en tafelkleden voor familieleden en vriendinnen gekocht worden. Natuurlijk moest het zuiver zijdelinnen of echte Kasjmier wol zijn, waarbij fr. Jesudoss als kenner van de stoffen en als de prijskenner !!!! fungeerde. De rol van Piet was betalen. We zouden het havengebied bezoeken maar daar kwam niet veel van omdat we in een file terecht kwamen die ontstaan was, doordat de Hindoes een bepaald feest vierden.

Vailankanni

In de loop van de dag werd met zus Rani afgesproken dat wij niet naar de stad Pondichery, tot 1954 Fransgrondgebied, maar ook naar de Maria bedevaartplaats Vailankanni zouden gaan. Daar zouden we nog meer familieleden ontmoeten. De weg daarnaar toe was 340 km en de tocht duurde 7 uur. Na middernacht kwamen bij het hotel aan. De portiers en anderen lagen bij de ingang op de grond te slapen. De Maria bedevaartplaats met de indrukwekkende nieuw-gotische Basiliek Our Lady of Good Health, waar fr. Jesudoss sinds zijn 5de verjaardag komt, als hoofdkerk telt nog 3 andere kerken. Je ziet er emotionele taferelen. Er zijn bedevaartgangers die op hun knieën kruipend naar de basiliek gaan. Bekend is dat tijdens de tsunami van 26 december 2004 het water tot de drempel van de Basiliek is gekomen maar niet erin; waar veel mensen zaten. We bezochten het monument ter herinnering aan de vele onbekende slachtoffers van de tsunami van 2004.

Thanjavur en Trichy

Onze volgende bestemming was Thanjavur. Onderweg was van alles te zien. Bijvoorbeeld dat men met de hand rijst dorst. Dit doet men op de verharde weg zodat er geen zand tussen de rijstkorrels komt. Men noemt het gebied ” de rijstkom van Tamil Nadu” omdat er veel rijst verbouwd word. We bezochten de imposante Brihadeshwara tempel die op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco staat. Naast fresco`s op muren treft men de kolossale in de 11de eeuw uit een stuk rots gehouwen 6 meter lange Nandi-stier aan. We zagen ook de piramidevormige 65 meter hoge toren. Het bijzondere is dat, volgens fr. Jesudoss, de schaduw van de koepel nooit de grond raakt. Daarna vertrokken we voor een tocht van 55 km naar Trichy waar we de nacht doorbrachten in het goede Jenny`s hotel. De volgende dag bezochten we in alle vroegte het seminarie waar fr. Jesudoss van medio 2012 tot 2015 als econoom werkzaam was. Het was een gezellig weerzien. Naast zijn opvolger fr. Panneer Selvem spraken we ook met een goede vriend van fr. Jesudoss fr. Jeevaraj, moraal theoloog. Deze Father ondersteunt fr. Jesudoss bij zijn werk van het financieel ondersteunen van studenten ten laste van het studiefonds. Met hem bezochten we de prachtig herbouwde St. Joseph Basiliek die een miniversie is van de Basiliek van Lourdes. De Basiliek is in 2015 ingezegend in het kader van het Jaar van de Genade.

Karakudi

Voordat we naar Karakudi gingen voor de inzegening van een nieuwe kerk bezochten we onze vriend fr. Jesuraja in het nabij gelegen Devakottai. Zoals langzamerhand de normale ontvangst is geworden werden we begroet door de schooljeugd en de ceremonie met feestdoeken en dergelijke. Voor de overnachting van 11 op 12 februari had fr. Jesuraja gezorgd en wel in een nieuwgebouwde villa die nog niet bewoond was. Het was wennen omdat nog niet alles gereed was. `s Middags gingen we naar de inzegening van de nieuwe St. goddelijke barmhartigheid kerk in Karakudi. De bouwpastoor is fr. Antony Samy jr., hij was in november 2008 in Vlijmen, een neef van fr. Jesudoss. Gedurende 45 minuten durende plechtigheid buiten de kerk en 2 uur binnen werd de kerk ingezegend door Bisschop Dr J Susamanickam van het Bisdom Sivangangai. Zijn preek duurde 40 minuten en was volgens insiders een indrukwekkende uitleg van het scheppingsverhaal. Naast de Bisschop was ook de vicaris van het Bisdom en zeker 50 priesters aanwezig om de bijzondere gebeurtenis mee te vieren. Fr. Antony Samy heeft een prachtig nieuwe kerk weten te realiseren. Waar wij ons over verbaasde was de indrukwekkende beschildering achter het altaar. We wisten niet dat men dit in deze tijd nog kon maken. Dat de bouwpastoor dit heeft weten te realiseren is knap. Hij stuurde ons enige door een beroepsfotograaf gemaakte foto`s. De pastorie was nog in aanbouw. Toch zag men kans in het casco van de pastorie, met gebruik van een roulatie systeem, de vele genodigden een warme maaltijd aan te bieden. De vele honderden parochianen en belangstellenden kregen allen te eten op het kerkplein. We kwamen de Bisschop tegen en spraken gedurende 10 minuten met hem. De Bisschop was in augustus 2010 bij ons in Nederland. In de omgeving van de kerk staan nog geen gebouwen. Gezien de snelle groei van de bevolking door geboorte- en vestigingsoverschot denkt men dat de omgeving binnen enige jaren is volgebouwd.
Op 12 februari namen we om 6.30 uur in de morgen afscheid van fr. Jesuraja en reisden naar Karankadu. Ontbijten hebben we onderweg gedaan!!.